1998 mesut uçakan yapımı olan, başrolünde haluk kurdoğlu'nun oynadığı filmdir. bir ağır ceza hakimini ve yanlış bir kararı sonrasından kendisiyle dünyayla hesaplaşmasını anlatır. ana fikri merhamet olan filmdir. hatta su şebekesi gibi her eve merhamet muslukları bağlamak gerektiğini söyler zirve yapar. güldürür ya da ibret aldırır.
necip fazıl, 27 mayıs* ihtilalinden sonra hapse girmiş ve hapisteyken 3 piyes yazmıştır; işte bu piyeslerden biri reis bey'dir*. * beyaz perdeye de aktarılmıştır, ana karakter olan reis bey*'i haluk kurdoğlu oynamıştır.
bir alıntı yaparak devam edelim*: "*taş kalpli bir kanun tatbikçisi… onun nazarında merhamet, idamlık bir suçtur ve "cemiyette bir ferdi korumak için bin kişiye idam gömleği giydirmekten kaçınmamalıdır." günün birinde, annesini öldürdüğü iddiasıyla huzuruna çıkarılan bir gencin idamına karar verir. artık olaylar çok farklı gelişecek ve reis bey'in buz gibi iç dünyası müthiş bir sarsıntıyla yerle bir olacaktır."
*mutlaka seyredilmesi gereken bir filmdir, tavsiye ederim..
lise yıllarımızda izlediğimiz bir film. gençliği maddi manevi yıkımlardan korumayı kendine iş bellemiş bir ekibin sayesinde izlemiştim filmi. necip fazıl kısakürek eseri olduğunu çok sonradan öğrenecektim. ikinci defa izleme imkanı da bulamadım zaten.
filmin baş rol oyuncusu filmi sürükleyip götürüyordu diye hatırlıyorum. eserin yazılmasında peygamber efendimiz'in kadılarla ilgili hadisi etkili olmuştur diye düşünmekteyim.
filmde suçlanan karakterin ben suçsuzum diye sayıklaması üzerine reis bey "insan yalan söyleyebilir ama yalan sayıklayamaz" demişti. aklımda kalan ender sahnelerden birisi de budur.
necip fazıl'ın merhamet ile adalet arasındaki dengeyi ele aldığı muhteşem bir eser.
konu itibariyle reşat nuri'ni "acımak"ı ile benzeşse de çok daha felsefi ve geniş bir bakış açısı vardır. nsıl ki acımak'ın zehra öğretmeni kendisinde eksik olan merhamet duygusunu babasının başına gelenleri öğrenerek keşfedecektir; reis bey de aynı duyguyla suçsuz bir mahkumun yanlış infazı sonucu tanışacaktır. içindeki adalet terazisi her daim cemiyeti ıslah için ferdi feda anlayışıyla tartmaktayken, yanlış kararı onu vicdanıyla hesaplaşmaya götürecek ve merhametin varlığını ve dahası hayati önemini kavramaya itecektir. burada necip fazıl kahramanımızı suç ve ceza'nın raskolnikov'u misali bir iç yolculuğa çıkarır. reis bey, başta dünya edebiyatında şaşmaz adaletin duygusuz bekçisi tiplemesinin bir örneğidir. tıpkı sefiller'in her daim jean valjean'ın peşindeki adalet aşığı polis müfettişinin, jean valjean'dan gördüğü iyilik sonucu bütün fikri dünyasının alt üst olması misali, reis bey de bir mahkumun sözleriyle paramparça olur. en yüce bildiği adaletin, merhamet olmayınca nasıl önüne geleni biçen bir giyotine dönüştüğünü farkeder. necip fazıl burada muhteşem bir merhamet güzellemesi yapmıştır. bunu betimlemek çok zordur. ancak alıntılar bu konuda yardımcı olabilir.
"bir gözyaşı çetesi kuralım..... mazlumun kendinde kıyılana, zalimin kendinde kıydığına ağlayalım.... zalime daha çok ağlayalım çocuklar....!"
"ağlayanlardan olmak varken ağlatanlardan olmak reva mı?"
"ben göklerin merhametle dolu olduğuna inanıyorum."
"affet... herkes herkesi affetsin... ancak bu şekile kurtulabilir cemiyet."
filmde haluk kurdoğlu reis bey'in ete kemiğe bürünmüş halidir adeta. rol değildir de sanki gerçektir. ses tonuyla, yüzündeki önce sertlik sonra merhametiyle, duruşuyla, bakışıyla, yürüyüşüyle, herşeyi ama herşeyiyle haluk bey reis bey'dir sanki. filmin oyuncu seçimi genel olarak çok iyidir, ancak haluk bey tek kelimeyle müthiştir. etkileyici ses tonuyla söyledikleri günlerce kulaklarınızda yankılanır.
filmin müziği de çok etkileyicidir. necip fazıl'ın edebi üslubu, haluk bey'in ses tonu, arka fonda da konsepte uygun bir müzik.... artık film boyunca gözyaşlarınızın dinmesi mümkün değildir.
kısacası reis bey muhakkak izlenmesi gereken bir klasiktir.
sözlük hiçbir kurumla bağlantılı olmayan birkaç kişi tarafından düşünülmüş bağımsız bir platformdur.
sözlük içerisindeki yazıların tüm sorumluluğu yazarlarına aiittir. sözlük bu yazıların doğru olduğu hakkında bir teminat vermez.
yazılan yazıların telifi bize ait değildir, çalınız çırpınız ama kaynak gösteriniz.