janis joplin

  1. plaklarının bazılarının zerrin özer'de, bazılarının da bendeniz de bulunduğu tarifi imkansız ses. kalpleri mühürlenmiş, katılaşmış, eşek kafalı insanların bile dinlediğinde, "bu ne baba ya" diye, doğal iç sesleri ile, içlerindeki kelebeği canlandıran ses.
    1980 kuşağı rock dinleyicisi ve vakti zamanında icrasını da yapan bir kişi olarak vampircik.com sözlüğünün daha ileri adımlar attığı yıllarda, "canlı tanımlar: o tarihi yaşamış ve dönemin azınlık kültürünün temsilcilerinin anıları ile anlatmaya çalıştıkları bir tanımlama biçimidir." tanımı kişilerinden biri olarak, sizlere kendisinin müzik karizmasının aslında nelere dayandığını anlatmak isterim. ya da kendi gönül gözlüğümden onu anlatmak gibi bir şey.
    kadife sesin keşfi kilise korosunda şarkı söylemeye başlamasıyla fark edilir. yani kilise ile de tanışmasını sağlayan kendi dininin yaşanış biçimini de intiba imkanı bulmasına imkan sağlıyan bir süreç çünkü ilerleyen zamanlarda kilisenin pek de sevmediği bir şarkıcı olacaktır. onun da çok umrundadır sanki.
    bulunduğu zaman içinde allah'tan mercedes benz istemekle kilisenin "aforoz koridorlarında", dönemin en iyi kazananı mercedes benz ile de adliye koridorlarında buluşacaktır. bu dava döneminde en izlenen adli olaylar arasında yer almıştır.
    hippilik gereği neyse ona göre davranmış ve insani hakları da buralarda dile getirmiştir. bunu şarkıları ile yapmıştır. dönemin gergin olayları içinde yer almamış, bunun çözümü için aşka takılmanın gereğini anlatmıştır. çünkü şarkılarının bir çoğunda allah'a seslenmiş ve kendisinden başkası ile bu aşkı yaşayamadığını ve dünya da yapayalnız olduğunu şarkılarında ona haykırmıştır.
    her ne kadar ikili ilişkilerine baktığımızda çok erkekle beraber olduğu gözlemlense de, günü birlik ilişkiler değil, aşkı aramıştır hep.
    kendisinin sadece sesi değil, o döneme damga vurmuş bir rock kadın şarkıcısı olarak dikkatimi çeken özellikleri olmuştur. "27 yaşında benim de ölmem gerekli, demek ki 27 yaşında ölmek rock müziğin zirvecilerine ait bir durum" diye söylenmem neden olmuş, 27 yaşına geldiğimde ise, 'acaba ölecek miyim?' paranoyasını en kızgın biçimde yaşamama da neden olmuştur.
    kendisinin anlaşılamayan üstün zekasını yazdığı şarkı sözlerinde fark etmemek imkansız. 27 yılık kısacık hayatı hep başkaldırı ile geçmek zorunda kalmıştır. sadece müzik yaparak derdini anlatmak isteyen bir kimse olarak büyük sapmalar yaşamış ve bir çok efsane gibi o da uyuşturucuya sığınmıştır.
    sanılanın aksine uyuşturucuyu seven değil, bir an önce kurtulmak isteyen bir kimse olarak etrafındakilerden yardım istemiştir. döneminin ayıkları da kendisini kurtaramamıştır.
    ölüm raporunda vücudunun neredeyse tamamında iğne izleri olduğu, akciğer ödemi, kılcal damar konjestiyonu ve karaciğerde fatty değişimi gözlenmiştir. ölümü şüpheli ölümler listesine alınmış ve otopsi bu anlayışla gerçekleşmiştir.
    bulunduğu dönemin entellektüel çocuklarının hemen hepsinin hayatları, 'savaşma seviş' sloganının tam tersi, sevişme dürtülerini bile öldüren uyuşturucu ile son bulmuştur.
    'bak benim kanatlarıım yoldular. kanatlarım yok şimdi, uçamıyorum. hepsi bu. kanatlarımı yerine koyduğumda tekrar havalanacağım' sözleri ile içindeki durumu şarkılarına yansıtmış janıs için, tanrı'nın torpil geçeceğine inanıyorum.
    türkiye'de ve dünyada bir çok seveni dahi kendisini hala anlayamamıştır. zamanın da bir çok mercedes benz çalışanının sesi olmuş bir kadının şarkısının, çıs tak laştırılarak listelerde yer alması bunun en iyi göstergesi olmuştur.

    (#32997) kucuk ruzgar|27.08.2006 02:59|