iç ve doğu anadolu bölgemizin bazı kısımlarında, birçok vatandaşımızın mensubu oldukları mezhep veya kendi deyimleriyle yaşam biçimi.. yalnız, anadolu'nun coğrafi olarak engellerle insanları birbirinden ayırdığı düşünüldüğünde, zaman içerisinde alevilik mezhebinin her bölgede daha değişik bir şeklinin ortaya çıkması doğaldır.. zaten öyle olmuştur.. nasıl her bölgede ayrı bir lehçe konuşuluyorsa, inanışlar da farklılık gösterebilir.. sünni mezheplerin, yüzyıllar önce belirli kurallar ışığında belirlendiği ve sabitlendiği düşünüldüğünde, alevi mezhebinin de bu tür bir standart literatüre sahip olması gerektiği ortaya çıkıyor.. bunun için alevi cemaatinin önde gelenlerinin bir araya gelmesi ve ortak bir plan etrafında konuyu netleştirmeleri lazım. bu konudaki çalışmalar; diyanet işleri başkanlığı'nın da katkılarıyla, aleviliğin tarihi ve hangi esaslar üzerine kurulduğu bilimsel çalışmların da eşliğinde sürdürülmelidir.. aleviliğin, tunceli'de başka, maraş'ta başka şekilde tarifi olmaz. mezhebin salahiyeti ve eğer isteniyorsa ileriki kuşaklarda da devam etmesi için olmamalıdır da..