mumbai'deki (eski adı bombay) hindistan film prodüksiyon merkezi için kullanılan, hollywood ve bombay'dan esinlenerek oluşturulmuş bir isim.
(bkz: çakma hollywood)
en az 3 saat süren filmlerdir. filmi izlemeye başladığınızdaki karakter ile film bittiğindeki aynı karakter arasında dünya kadar fark vardır, oyuncu büyür, yaşlanır, dede nine olur vesaire vesaire. bu kadar uzun filmde şaşılacak derecede iyi bir konu bütünlüğü ve etkileyici bir senaryo mevcuttur. filmlerin büyük bir yekununu müzikalleri ve dans kareografi kaplamaktadır. filmlerin oyuncuları ya her yıl hintlilerden çıkması gelenek haline gelmiş kainat güzelleri, ya köklü ve kabilevi yakuza tarzı ailelerin üyeleri ya da karizmatik ve her filmin mutlaka olmazsa olmazları olan artistleridir.
filmlerin teması her zaman geleneğe ve kültüre ölesiye bağlılıktır ve bu da filmlerdeki takdire şayan en önemli husustur.
hollywooddan sonra ikinci büyük film endüstri merkezidir.ayrıca film yapım kuruluşlarından biri olan balaji telefilms 2 dizisinin bazı bölümlerini istanbulda çekecekmiş. bu dizilerin de hindistanda yaklaşık 500 milyon kişi tarafından izlendiği söyleniyor.her bölümündede 320 saniyelik türkiye tanıtımı yapılacakmış...
bollywood günümüzün en büyük sinema endüstrisidir. mumbai ;eski adıyla bombay bollywoodun başkentidir.genellikle yapımlar aşk , aile ilişkileri , siyasi mevzuular , dini sorunlar ya da bunlara yakın şeylerle ilişkilidir.normal bir bollywood filmi asgari ikibuçuk saat azami üç buçuk saat sürer. bazen bu artabilir de ! belki bu size tuhaf gelebilir fakat bollywood için normaldir , çünkü filmde kahramanın çocukluğunu , gençliğe geçişini , gençliğini , yetişkinliğini ve yaşlılığını göreceksiniz. bu esnada sevilen kişinin de aynı zamanda büyüdüğünü ve birbirine benzer şeyler yaşadıklarını da. hindistan kültürel açıdan büyük bir zenginliğe sahip ve bu tüm filmlerde görülür. bollywood; kültürel ve mitolojik zenginliklerini bu filmlerde kullanır. danslar , dini ayinler ve pek çok ayrıntı bu zengin kaynaktan beslenirler.
aile unsuru bollwood için vazgeçilmez bir noktadır . aileler geleneklere çok bağlıdırlar. kimi yapımlarda kahramanlar aşkla aile arasında kalır ve aileyi seçmek zorunda bırakılırlar , aradaki bağ öylesine kuvvetli işlenir. filmlerin ilerleyişi esnasında duygular genellikle danslarla ve şiirlerle anlatılır. dans ve müzik bollywodda çok önemlidir. bütün dans figürleri bizlere hoş bir şekilde aşkı , nefreti ya da bazen acıyı bazen üzüntüyü ya da şefkati anlatır.
eğer bollywood hakkındaki sayısal gerçeklere bakacak olursak en ucuz bütçeli filmler için ayrılan miktarın -özellikle son dönemde - 10 milyon dolar olduğunu görürüz. bu miktar ülkemizde en pahalı filmler için kullanılan miktardır örneğin : gora. eğer bu filmlerin sadece hindistanda izlendiğini düşünüyorsanız yanılıyorsunuz . bollywood yapımları hindistan'ın komşu ülkelerinde de izleniyor ; pakistan , filipinler , malezya , bangladeş , endonezya, singapur ve Çin'in büyük bir kesiminde. yalnızca hindistanı düşüdüğümüzde ise sadece bir sene içerisinde 2 milyar bilet satıldığını görüyoruz. inanılmaz bir rakam! her ne kadar kalabalık bir ülke olsa da bunu sadece nüfusla açıklayamayız pek tabii. Şu söylenenler bize hintlilerin sinema aşkını biraz anlatabilir, "hindistanlılar yemeden yaşayabilirler , ama sinemasız yaşamazlar."
artık günümüzde bollywood dünya çapında 4 milyar insan gibi önemli bir kitleye hitap eden büyük bir sektör. geçmişte herhangi bir sokakta , sokaktan herhangi birileriyle filmlerin çekildiği dönemlerse artık geride kaldı. artık oyuncularının hollywood filmlerinde de rol aldığı bu dev sektör dünya sineması anlamında başarılı işlere imza atmaya başladı. Şüphesiz bunda hindistan halkının geleneklerine bağlılığı ve filmlerde bu hassasiyetlerin göz ardı edilmeyişinin de payı büyüktür. bir araştırma sonucunda da dediği gibi : "önümüzdeki elli yıl boyunca hindistan sinemalarına hollywood'un gelme olasılığı zor ."
yeniden filmlere dönecek olursak en temel konunun aşk olmasının yanı sıra pakistan'la olan sorunlar , keşmir bölgesinin problemleri , din farklılıklarından doğan ayrılıklar , bir hindu ve müslüman'ın beraber olması ve bunun ekseninde dönen tartışmalar , siyasi sorunlar hint filmlerinin vazgeçilmez konularındandır. İyilerin kazandığı yeşilçam'dan alışık olduğumuz sonların yanı sıra sizi gözyaşlarına boğacak kadar da acımasız olabilir senaristler. doksanlar sonrası yapımlarda salt aşk konusu favori olmaktan çıktı ve konular genişletildi. bu bağlamda yapımlardaki danslar daha nitelikli oldu ve sayıları azaldı. doksan öncesi yapımlarda en sıradan bir olay için bile herhangi bir ritmle dans edilirken artık ünlü şarkıcıların filmler için yapmış oldukları özel bestelerin üzerine kaliteli koreografi ve özenli kıyafetlerle bollywood filmleri zenginleştirildi.
tabii ki bollywood'un da yazılı olmayan kuralları var. Öncelikli olarak Hindistan halkının hassasiyetlerini göz önünde tutan senaristler ve yönetmenler bazı noktalarda hollywooda benzese de halen daha bunları koruyorlar. bunlardan en önemlisi cinselliğin gösterimi. bollywood filmlerinde cinselliğin öne çıkarılması halk tarafından hoş karşılanmadığı için bu tarz sahneler için danslar ya da imalar kullanılıyor. bu sahneler şiirsel bir anlatımla izleyiciye aktarılıyor. her ne kadar 2005 sonrası bu kural esnese de bir hint filminde açıktan işlenmiş bir cinsel sahne yok denilebilir.
bir diğer kuralsa esas kişiler kavuşamasa dahi kötü adamın ortadan kalkması ya da film sonunda iyi birine dönüşmesi kuralı. bu kimi zaman filmin tamamının sonunda tatlıya bağlanması ya da kavuşamayan kahramanların seyirci üzerindeki üzerindeki olumsuz etkisi hafiflesin diye yapılan bir olaydır.
elindekini kaybetme ve bu kayıp esnasında onun ne kadar değerli olduğunu fark etme de bollywoodun neredeyse her filminde karşımıza çıkan bir diğer olgusudur.
bugün bollywood gittikçe genişleyen izleyici kitlesi, yükselen kalitesi , niceliğin değil niteliğin önem kazandığı yapımları ile dünya sinemasının en önemli yapı taşı haline geliyor. hollywood'un dünyaya yıllardır pompaladığı efektli , bol sevişmeli , şiddet dolu filmlerin yanında rengarenk keşfedilmeyi bekleyen bir dünya olarak parıldamakta !
bollywood filmleri özel okullarda 4 sene eğitim görmüş senaristler tarafından yazılan özel senaryolar ile çekilir. her filmin özel aşamalarını o konuda uzmanlaşmış senaristler yazar. sonunda baş senarist irili ufaklı onlarca mini senaryoyu bir araya getirir ve hangi bölümlerin şarkılı olacağına karar verip senaryoyu şarkı yazarı senaristlere gönderir. şarkı sözlerinin de yazılması sonrasında senaryo bestekarlara gönderilir.
alışmadık kulağa tüm şarkılar aynı gelmekle birlikte bu filmlerdeki şarkıların sözleri kadar melodileri de birbirinden farklıdır.
amerikan film endüstrisinin kalbi olan hollywood ve hint film endüstrisinin kalbi mumbai'nin eski adı bombay'ın kombine edilmesi sonucu ortaya çıkmış; hint sineması anlamında kullanılan kelime. Öncelikle hint basınında sıklıkla kullanılmaya başlandı. 2001 yılında, oxford english dictionary'nin* 50. baskısında eklenen kelimelerden biri oldu.
bollywood:
noun - informal the indian popular film industry, based in bombay.
origin blend of bombay and hollywood.
ayrıca; ülkemizde sıklıkla, durup dururken insanların dans etmeye başladığı, uzun ve boğucu filmler olarak tariflenmektedir ve "yaşasın aşağılayacak bir başka şey/millet/ürün bulduk" sevinç çığlığıdır biraz da.
aslen ise; hindistan'ın 5000 yıllık bir ülke tarihinin, onlarca dini barındıran topraklarından damıtılmış, tümünün izlerini "benim iyi olmam için birinin kötü olması gerek" budalalığına bulaşmadan taşıyabilmiş kültürünü ve geleneklerini yansıttığı bir perdedir.
ülkemizde (yazık ki) gösterime girmeyen bu filmlere burun kıvıranlara sorsanız, ya hiç hint filmi seyretmemiş ya da ülkemiz kanallarınca gece yarılarında gösterilmek üzere, ülkesinde gişe yapmadığı için veya çok eski olduğu için telif hakkının ucuza satın alındığı 70'li, 80'li yılların filmlerini seyretmişlerdir. olsun. veraset yoluyla edinilen bilgi ile araştırma yoluyla edinilenin aynı olması beklenmez zira. kimi için varislik kâfidir, yorulup öğrenmeye değmez hayat.
bir de, kişi hakikatten beğenmemiş olabilir. normaldir. üslûben zayıf diye, hak ettiği saygıdan kesmemek gerekir.
hollywood da çekilen klasik her amerikalı dünyayı kurtarır mantığından bıkmış ,insanı gerçeklerle yüzleştiren,düşündüren,yaşına başına bakmayıp ağlatan,kahkahalarla boğarak güldüren ve her filmi izlediğim keşke orda olabilsem diyen insanlara hitap eden film sektörü .
--- alıntı ---
Bollywood, Mumbai'deki (eski adı Bombay) Hindistan film prodüksiyon merkezi için kullanılan, Hollywood ve Bombay'dan esinlenerek oluşturulmuş bir sinonimdir.
Dünyada en çok film üreten ülke olan Hindistan'da filmlerin neredeyse dörtte biri Bollywood'da üretilmektedir.
--- alıntı ---
sözlük hiçbir kurumla bağlantılı olmayan birkaç kişi tarafından düşünülmüş bağımsız bir platformdur.
sözlük içerisindeki yazıların tüm sorumluluğu yazarlarına aiittir. sözlük bu yazıların doğru olduğu hakkında bir teminat vermez.
yazılan yazıların telifi bize ait değildir, çalınız çırpınız ama kaynak gösteriniz.